Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Σεμινάριο στην Πάρο: Ψυχανάλυση και εκπαίδευση






 
Ένα ακόμα από τα 'δώρα' της φετινής σχολικής χρονιάς: Μετά από αίτημα μιας μικρής ομάδας των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα δημοτικά σχολεία της Πάρου, ξεκινήσαμε ένα σεμιναριακό πρόγραμμα με θέμα ¨Ψυχανάλυση και Εκπαίδευση".

 Οι συναντήσεις μας ήταν περίπου μια φορά το μήνα. Καλό αλλά λίγο, ή λίγο αλλά καλό;


Το βέβαιο είναι ότι το χαρήκαμε ιδιαίτερα, όλοι οι συμμετέχοντες!

Φυσικά, η έμφαση ήταν στην λακανική ψυχαναλυτική προοπτική.

 Πραγματευτήκαμε βασικές προτάσεις της λακανικής θεώρησης,:

- Οι τρείς τάξεις: Το φαντασιακό, το συμβολικό, το πραγματικό.
- Η γλώσσα και ο λόγος.
- "Το υποκείμενο θεμελιώνεται στον λόγο" .
- Η πατρική μεταφορά και η λειτουργία του πατέρα.

Παράλληλα με την προσπάθεια διερεύνησης των αρκετά δύσκολων εννοιών και διακρίσεων που περιέχονται στο λακανικό 'λεξικό΄, συζητήσαμε για τους τρόπους με τους οποίους η όσμωση με αυτό το εννοιολογικό οπλοστάσιο μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο τον τρόπο αυτοπροσδιορισμού του ίδιου του εκπαιδευτικού, αλλά επίσης τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και προσεγγίζει τους μαθητές του.

Ως βασικές βιβλιογραφικές αναφορές χρησιμοποιήσαμε κυρίως:

- Αννυ Κορντιέ: "Κουμπούρες δεν υπάρχουν."
- Κανελλοπούλου Β. Η λειτουργία του πατέρα.
- Paul Verhaege: New studies  of old villains: A radical reconsideration of Oedipus Complex.
- Ζακ Λακαν: Το πεδίο της ομιλίας και της γλώσσας στην Ψυχανάλυση.
- Τόνια Παντελαίου: Έμφυλη διαφορά και γνώση. (Διδακτορική διατριβή)
- Τόνια Παντελαίου: Το σώμα, ο λόγος και η γνώση στην προοπτική της Λακανικής Ψυχανάλυσης. (ανακοίνωση σε συνέδριο)
- Τόνια Παντελαίου: Το οιδιπόδειο μάθημα (αδημοσίευτο άρθρο)

Από τις φωτογραφία δυστυχώς λείπουν δύο από τα εκλεκτά μέλη της ομάδας: Η μικρή τους καθυστέρηση την ημέρα της (μη προγραμματισμένης!) φωτογράφησης, είχε επιπτώσεις!
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου